24 Ağustos 2012 Cuma

Türkiye Okuma Kültürü Haritası (Turkey Reading Culture Map)


Örneklem
"Türkiye Okuma Kültürü Haritası Projesi" kapsamında Türkiye'yi temsil niteliği olan 26 ilde 6212 kişi ile görüşülmüştür. 
Araştırma; Türkiye İstatistik Kurumu'nun NUTS2 düzeyinden seçilen Adana, Ağrı, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bursa, 
Erzurum, Gaziantep, Hatay, İstanbul, İzmir, Kastamonu, Kayseri, Kırıkkale, Kocaeli, Konya, Malatya, Manisa, Mardin, Samsun, Şanlıurfa, Tekirdağ, Trabzon, Van ve Zonguldak illerinden 6212 kişi ile gerçekleştirilmiştir.Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)'nun Adrese Dayalı Kayıt Sistemi (ADNKS) esas alınarak belirlenen örneklem için her coğrafi bölgeden il seçimi yapılmıştır. İllerin belirlenmesinde, benzer nitelikli illerin seçimi yerine, farklı sosyo-ekonomik ve sosyokültürel gelişmişlik düzeyindeki iller tercih edilmiştir. Seçilen örneklem kır ve kent dağılımı bakımından örneklem evrenini yani Türkiye'yi temsil etmektedir.
Türkiye İstatistik Kurumu'nun belirlediği NUTS2 düzeyinden seçilen illerle yapılan bu araştırma 0,95 güvenilirlik sınırları içinde olup, hata payı oranı +/- %1,23'tür.

Amaç
Vatandaşlarımızın okuma alışkanlıklarını ortaya koymayı hedefleyen bu çalışma, alan araştırması yapılarak toplanan verilerin ileri analiz teknikleri kullanılarak yorumlanması ile gerçekleştirilmiştir. 
Okuma kültürü, ülkelerin gelişmişlik düzeyleri ile doğrudan ilintili önemli göstergelerden biridir. Bu çalışma hem mevcut durumu saptama hem okuma kültürünü geliştirme yönünde hedefler belirleme açısından önem taşımaktadır. 
Türkiye'deki  okur  profili  ve  eğilimlerinin  belirlenmesi,  bilgiye  erişimde  dolaylı  veya  dolaysız  karşılaşılan  sorunların giderilmesine ilişkin çözüm yollarının saptanması, ilgili kurum ve kişilere önerilerde bulunulması, toplumdaki kütüphane 
algısının  belirlenmesi,  Bakanlığımıza  bağlı  halk  ve  çocuk  kütüphanelerinde  verilen  hizmet  kalitesinin  yükseltilmesi, çeşitlendirilmesi ve geleceğe ilişkin yol haritasının belirlenmesi hedeflenmektedir.

Yöntem
Araştırmada veriler, kapalı ve açık uçlu sorulardan oluşan "anket tekniği" aracılığı ile toplanmıştır.
Çalışmada,  Türkiye  İstatistik  Kurumu  (TÜİK)  ve  Devlet  Planlama  Teşkilatı  (DPT)'nın  Türkiye  İstatistiki  Bölge  Birimleri Sınıflandırması (Türkiye İBBS) çerçevesinde  belirlediği üç düzeyden biri olan ve 26 bölgeden oluşan düzey 2- NUTS2 düzeyi seçilmiştir. Bu çalışma için 26 ilin Türkiye'yi temsil niteliği taşıyacağı öngörülmüştür.
Alan  çalışmasında  elde  edilen  anketlerin  kontrolü  yapıldıktan sonra,  veri  kodlama  ve  yükleme  işlemleri tamamlanmış, analizleri yapılmış ve raporlaştırılmıştır.

Bulgular

Kitap Rastgele Seçilip, Düzensiz Okunuyor (% 45.3)
Seçici ve düzenli okuyanlar:
7-14 yaş grubundaki bireyler (% 35.4)
Kadınlar (% 29.1)
Yalnız yaşayanlar (% 32.4)
Eşi hayatta olmayanlar (% 30.1)
Bekarlar (% 29.0)
Aylık 5000 TL'den fazla geliri olanlar (% 41.2)
Evinde internet bağlantısı bulunanlar (% 26.4)
Yaşamının büyük kısmını kentte geçirenler (%30.5)
Kamu çalışanları (% 36.8)

Kitap, En Çok Okunan Basılı Materyal (% 54)
En çok kitap okuyanlar:
Seçici ve düzenli okuyanlar ( % 74.7)
Yılda ortalama 51'den fazla kitap okuyanlar (% 94.1)
7-14 yaş grubundaki bireyler (% 87.5)
Kadınlar (% 60.8)
Bekarlar (% 68.3)
Aylık 5000 TL'den fazla geliri olanlar (% 67.6)
Kalabalık aileler (% 69.9)
Yaşamının büyük kısmını kentte geçirenler (% 57.7)
Yaşamının büyük kısmını kasabada geçirenler (% 57.5)
Öğrenciler (% 78.2)

Yılda Ortalama 7.2 Kitap Okunuyor
Okuyanlar:
Seçici ve düzenli okuyanlar (Yılda ortalama 14.5 kitap okuyor)
7-14 yaş grubu bireyler ( Yılda ortalama 12 kitap okuyor)
Kadınlar (Yılda ortalama 7.3 kitap okuyor)
Erkekler (Yılda ortalama 7.1 kitap okuyor)
Bekarlar (Yılda ortalama 10.1 kitap okuyor)
Yaşamının büyük kısmını büyükşehirde geçirenler (Yılda ortalama 7.7 kitap okuyor)
Aylık 3001 -5000 TL arasında geliri olanlar (Yılda ortalama 10.9 kitap okuyor)
4 kişilik aile bireyleri (Yılda ortalama 7.6 kitap okuyor)
Evinde internet bağlantısı bulunanlar (Yılda ortalama 8.4 kitap okuyor)
Öğrenciler (Yılda ortalama 11.1 kitap okuyor)

En Çok Tavsiye Edilen Kitaplar Okunuyor (% 61.5)
Okurun kitap seçimini yönlendiren ölçütler:
Kitap adı (% 25.6)
Dergi/ gazetelerin kitap ekleri (% 23.7)
Kitapevlerini gezme ( % 14.4)
Yazarın popülerliği ( % 14.3)
Kitap kapak tasarımı ( % 13.2)
İnternet sitelerindeki kitap tanıtım yazıları ( % 12.8)
TV'deki kitap tanıtımları ( % 11.6)
Yayınevinin tanınmışlığı ( % 3.6)

Düzenli Olarak İzlenen Yazar Yok (% 84.2)
Düzenli okunan yazar oranı (% 15.8)
Ömer Seyfettin
Ayşe Kulin
Orhan Pamuk
Elif Şafak
Canan Tan
Yaşar Kemal
Dostoyevski

Kitap Seçiminde Yayınevi Tercihi Yapılmıyor (% 90.16)
Tercih edilen yayınevleri (% 9.84)
Can Yayınları (% 1.19)
Zambak Yayınları (% 0.61)
Timaş Yayınları (% 0.52)
Remzi Kitabevi ( % 0.34)

Halk Kütüphanelerinin Varlığı Biliniyor (% 77)
Bilmeyenler:
65 yaş ve üzeri grubu bireyler (% 33.8)
Eşi hayatta olmayanlar (% 33.1)
Yaşamının büyük kısmını köyde geçirenler ( % 30.0)
Aylık 5000'den fazla geliri olanlar (% 34.3)
Yalnız yaşayanlar (% 35.1)
2 kişilik aileler (% 32.4)
Özel sektör yöneticileri (% 38.2)
Yılda ortalama 41-50 kitap satın alanlar (% 34.5)
Evinde 151'den fazla kitap bulunduranlar (% 26.5)
Seçici ve düzensiz okuyanlar (% 23.9)
Hiç kitap okumayanlar (% 32.9)
Evinde internet bağlantısı bulunanlar (% 24.3)

Genellikle Halk Kütüphanelerinden Yararlanma İhtiyacı Duyulmuyor
Nedenler?
1. Kütüphane kullanma alışkanlığım yok (% 43.5)
2. Okumayı sevmiyorum (% 16.2)
3. Bilgi ihtiyacımı internetten karşılıyorum (% 12.1)
4. Kütüphaneyi sevmiyorum (% 9.4)
5. Diğer kütüphanelerden yararlanıyorum (% 6.2)
6. Zamanım yok (% 4.1)
7. Kütüphane uzak/Yerini bilmiyorum/ Kütüphane yok (% 4.6)

Haritalar

                                                                  Boş Zaman


Bir Yıl İçinde Okunan Ortalama Kitap Adedi


Evinizde ders kitapları dışında sahip olduğunuz ortalama kitap sayısı nedir?


Konu


Tema


Tür


Halk Kütüphanesi Üyelik


Halk kütüphanelerinden yararlanıyor musunuz?



Kaynak: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder